Belajar Tawakal Daripada Semut...

ALLAH tlh meyediakan rezeki utk burung
tp ia mesti terbang utk m'dptkannya
bukankah itu tandanya setiap kita mesti berusaha???

Assalamualaikum buat sahabat2....

Di kesempatan ini ana ingin m'ceritakan perihal komunikasi yg pernah berlaku antara seekor semut dgn Nabi Sulaiman alaihissalam....Ceritanya begini....

Nabi Sulaiman telah bertanya kpd seekor semut ttg berapa byk mknn yg diperlukan oleh mereka dalam setahun.Semut m'jawab,ia hanya perlukan mknn sbyk sebiji butir gandum.Lalu Nabi Sulaiman tlh memasukkn semut t'sebut dlm satu botol dgn diletakkannya gula sebesar sebutir gandum.Mulut botol itu kmdnnya ditutup.

Cukup tempoh setahun,mulut botol itu pn dibuka semula oleh Nabi Sulaiman.Anehnya,badinda dapati hanya separuh shj drpd gula sebesar butir gandum itu yg habis dimakan oleh semut tersebut.Nabi Sulaiman bertanya,mengapa hanya separuh mknn shj yg dihabiskan sedangkan semut pernah b'kata ia perluksn mknn sebesar sebiji buah gandum??

Sang semut m'jelaskan bhw jika diluar botol rezeki dijamin sepenuhnya oleh Allah dan dia yakin Allah pasti akan m'cukupkan rezekinya.Oleh sbb itu dia tidak perlu risau dgn hakikat itu.Sebaliknya apabila di kurung oleh manusia(Nabi Sulaiman),dia mengambil langkah b'jaga2 & berjimat-cermat krn tidak yakin dgn sifat prihatin manusia.Mana tahu.kalau2 manusia itu terlupa lalu mengurungnya terlebih drpd tempoh satu tahun?Apa yg akan terjadi nanti?

Ertinya,semut lebih yakin kepada jaminan Allah ktk diluar botol b'banding jaminan manusia ktk berada di dalam botol.Utk m'hadapi kemungkinan itulah semut m'ambil langkah b'jimat cermat yakni dgn memakan separuh shj drpd apa yg diperlukan dlm masa setahun agr jika b'laku sesuatu jangkaan,dia mampu b'tahan.Masih ada baki mknn yg boleh digunakan.

Moralnya...jgn sesekali kita b'gantung kpd sesama makhluk dlm soal rezeki,sebaliknya b'gantunglah hanya kpd Allah....jadilah sprt semut itu wahai sekalian umat manusia

0 comments:

Post a Comment